Skalowalność i elastyczność rozliczeń
Co istotne, usługi dostępne w chmurze charakteryzują się skalowalnością, co daje użytkownikom znaczną swobodę w kształtowaniu zakresu ich wykorzystania. Skalowalność może przejawiać się w możliwości kształtowania liczby kont czy uprawnionych użytkowników, ale także ilości pamięci niezbędnej do przechowywania czy archiwizacji plików, limitu wykonywanych w danym okresie operacji lub też zakresu wykorzystywanej funkcjonalności. W usługach SaaS świadczonych między firmami modelowanie zakresu usług z chmury może odbywać się także w takich sferach, jak szybkość reakcji na zgłoszenia, zakres działania helpdesk / hotline, dostępna w danym okresie liczba godzin konsultantów wspierających użytkowników w korzystaniu z systemu itp.
Korzyści z użytkowania oprogramowania w chmurze
Skalowanie usług w górę lub w dół pozwala firmom na bieżąco modelować koszty, co w rezultacie oznacza, że opłaty dotyczą tylko tych funkcjonalności i ilości pamięci na dysku, których w danym okresie potrzeba. Uelastycznienie modelu rozliczeń w SaaS powoduje, że klienci rzadko płacą za usługi online „na wyrost”. Mają przy tym poczucie, że rozliczenia są przejrzyste i sprawiedliwe. Warto tu też podkreślić fakt, iż zazwyczaj opłata za korzystanie z usługi w chmurze sprowadza się do jednej faktury, co wprowadza dodatkowe uproszczenie.
Wszystko to sprawia, że firmy wykorzystujące usługi z chmury zyskują zwinność i elastyczność. Wśród trzech najczęściej wymienianych korzyści z modelu SaaS przedsiębiorcy podkreślają obniżenie kosztów (34% wskazań) oraz zwiększenie elastyczności i wygody prowadzenia firmy (31%), (źródło: „Transformacja cyfrowa firm 2020”, badanie przeprowadzone przez EY Polska).
Jakie inne korzyści wymieniają przedsiębiorcy?
- ułatwienie dostępu do zasobów informacyjnych, aplikacji i funkcjonalności – z dowolnego miejsca i urządzenia mającego połączenie z Internetem,
- poprawa komunikacji i współpracy między pracownikami,
- wsparcie w mobilności pracowników i pracy zdalnej,
- zwiększenie efektywności i sprawności operacyjnej w firmie,
- ograniczenie ryzyka prowadzenia biznesu i jednocześnie zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i kontroli przetwarzanych danych,
- wsparcie w uporządkowaniu, konsolidacji i „odchudzaniu” zasobów IT.