Symfonia.biz – InfoTEK poleca produkty Symfonia.
Polski Ład – pytania i odpowiedzi część 6


Pracownik w styczniu 2022 r. miał złożony PIT 2 i skorzystał z kwoty wolnej. Jeszcze w styczniu lub w lutym złoży wniosek o rezygnację z PIT 2 oraz o niestosowanie rozporządzenia. Kilka dni później ponownie złoży PIT 2 (zgodnie z informacjami w trakcie spotkania, PIT 2 można złożyć w dowolnym momencie w roku podatkowym).

Czy w takim wypadku wniosek pracownika o niestosowanie rozporządzenia, złożony w momencie braku odliczania kwoty wolnej, będzie skuteczny po ponownym złożeniu PIT 2? Jeśli tak to których miesięcy będzie dotyczył.

Nie będzie skuteczny wniosek podatnika w odniesieniu do przychodów uzyskanych w miesiącach, w których „działa” PIT-2.

Jak powinno wyglądać wyliczenie pomniejszania wysokości zaliczki na podatek dla pracowników oddelegowanych do pracy za granicą?

Tak jak dotychczas. Rozporządzenie nie zmieniło sposobu ustalania wysokości zaliczki, a jedynie wysokość kwoty do pobrania (nie pobieramy nadwyżki w miesiącu, w którym zaliczka według PŁ jest wyższa od zaliczki z 2021 r.).

Czy w przypadku zleceniobiorcy, który złożył wniosek o stosowanie 32% stawki podatku, do wyliczenia hipotetycznej zaliczki na podatek zgodnej ze stanem na rok 2021 r. stosować 17% czy 32%, a jeśli 32%, to czy od progu 85 528 zł czy 120 000 zł, patrząc na dochody narastająco w roku?

Bierzemy pod uwagę stan faktyczny z 2022 r., jeżeli podatnik złożył wniosek o stosowanie 32% stawki w 2022 r., to obliczając zaliczkę według zasad z 2021 r. również  stosuje stawkę 32%. Przy czym zaliczka na podatek od umowy zlecenia nie jest liczona narastająco, tylko za każdy miesiąc odrębnie, dlatego wysokość progu ze skali nie ma znaczenia.

Umowa o pracę i umowa zlecenie u tego samego pracodawcy. Czy można złożyć wniosek o przedłużenie terminu np. tylko przy umowie zlecenie, a już przy umowie o pracę nie (i odwrotnie też)?

Tak, podatnik może zrezygnować ze stosowania rozporządzenia w przypadku umowy zlecenia, a jeśli pracodawcy nie złożył PIT-2, to również w przypadku umowy o pracę

Czy jeżeli pracownik lub zleceniobiorca złoży rezygnację ze stosowania przesunięcia z datą bieżącą (wyrównania za styczeń nie zostały naliczone i wypłacone). To czy rezygnację stosujemy:

  • do naliczenia wynagrodzeń wypłacanych w lutym, a styczeń przeliczamy wg rozporządzenia?
  • czy daje nam to prawo do nie przeliczania wynagrodzeń wypłaconych w styczniu?

Dla przykładu, na liście plac jest wynagrodzenie zasadnicze i premia w wysokości sumarycznej 10 000 zł oraz zasiłek chorobowy w wysokości 3000.

Rezygnacja podatnika ze stosowania rozporządzenia daje płatnikowi prawo do nie rozliczania (nie zwracania) nadwyżki powstałej w styczniu.

Pracownica złożyła PIT-2, zrezygnowała z ulgi dla klasy średniej i chce zrezygnować z przeliczania wynagrodzenia. Czy jest jakaś możliwość rezygnacji? Przykładowo – pracownica jest w ciąży i wie, że będzie w pracy jeszcze przez około 3 miesiące (wtedy wynagrodzenie miesięczne będzie wynosiło ok. 7 000), później pójdzie na roczny urlop macierzyński (zasiłek). Więc w zeznaniu rocznym ulga nie będzie naliczana. Pracownica nie chce, by w zeznaniu rocznym zwracać podatek.

Aby zrezygnować ze stosowania przepisów rozporządzenia pracownica musi wycofać PIT-2.

Polski Ład – szkolenia Akademii Symfonii. Wybierz szkolenie dla siebie!

Czy nie stosowanie przepisów rozporządzenia podczas naliczania wynagrodzeń, a stosowanie przepisów obecnie obowiązujące ustawy podlegać może pod sankcje karno-skarbowe lub jakiekolwiek inne?

Przepisy rozporządzenia są przepisami powszechnie obowiązującymi i powinny być stosowane.

Moment ujęcia przez płatnika (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, opodatkowanie wg zasad ogólnych na KPiR) wypłaconych wynagrodzeń za styczeń w KPiR. Zgodnie z art. 22 ust. 6ba ustawy o PIT:

Należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 6, oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy, z zastrzeżeniem ust. 6bc, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 23 ust. 1 pkt 55. 

Czy w przypadku wypłat wynagrodzeń za grudzień 2021 r., dokonanych terminowo, np. 5.01.2022 i ujęcia pierwotnie kosztu brutto tych wynagrodzeń w KPIR na dzień 31.12.2021 r, wykonanie korekty wyliczenia podatku zgodnie Rozporządzeniem z dn. 7.01.2022 r. oraz wypłacenie nadwyżki podatku pracownikom po 10 stycznia 2022 r., nie wpłynie w żaden sposób na zaksięgowany wcześniej na dzień 31 grudnia koszt w KPiR? Czy ta dopłata dla pracownika po terminie ustawowym, czyli po 10.01.2022 r. nie zostanie uznana za uchybienie, o którym mowa w ostatnim zdaniu art. 22 ust. 6ba ustawy o PIT ?

Działanie takie nie może być uznane za uchybienie, o którym mowa w art. 22 ust. 6ba ustawy PIT. W kosztach grudniowych zostało ujęte wynagrodzenie w kwocie „brutto”. Wypłata nadwyżki zgodnie przepisami rozporządzenia nie wpływa na wysokość ujętych w KPiR kosztów z tytułu wynagrodzenia pracownika. Czynności płatnika wykonującego przepisy rozporządzenia stanowią działanie zgodne z obowiązującym prawem.



Link źródłowy

Podobne wpisy

Korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur będzie obowiązkowe

Korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur będzie obowiązkowe

Jak wiadomo, w fakturach zawarte są dane o szczególnym znaczeniu dla przedsiębiorstw – daty transakcji, informacje o kontrahentach, ilości sprzedanych towarów i usług, ich opisy, stawki netto, wartość sprzedaży… Dzięki standaryzacji zapisu tych danych...

Cyfryzacja sprzedaży: Śniadanie Technologiczne w Poznaniu

Cyfryzacja sprzedaży: Śniadanie Technologiczne w Poznaniu

Jak zautomatyzować sprzedaż (hurt i detal), magazyn i produkcję Spotkanie w ramach cyklu VII Wiosennych Spotkań z Symfonią  Zarejestruj się na Śniadanie Technologiczne w Poznaniu już 10 czerwca i zobacz na konkretnych przykładach, jak usprawnić procesy...

Zgoda Komisji Europejskiej na obowiązkowy KSeF w 2023 r.

Zgoda Komisji Europejskiej na obowiązkowy KSeF w 2023 r.

Ministerstwo Finansów prowadzi aktywne prace służb informatycznych celem uruchomienia i poprawnej obsługi całego procesu. Przewiduje się, że za kilka tygodni pojawi się działające rozwiązanie informatyczne, które będzie potrafiło wysyłać faktury do Krajowego...