Ciągły rozwój technologii OCR powoduje, że znajduje ona coraz szersze zastosowanie w biznesie. Również obszar finansów i księgowości chętnie wykorzystuje OCR do skrócenia i usprawnienia procesów obsługi dokumentów. Jakie są główne korzyści z zastosowania OCR w księgowości?
OCR (ang. Optical Character Recognition) to technologia, która w sposób automatyczny rozpoznaje tekst zapisany w formie obrazu, zamieniając go w formę cyfrową tekstu gotową do przetworzenia przez dedykowane oprogramowanie.
Kłopotliwe PDF-y w obiegu dokumentów księgowych
W kontekście OCR obraz tekstu należy rozumieć zarówno w sensie analogowym, jak i cyfrowym. Obrazy analogowe mają postać papierowych wydruków oraz dokumentów z pismem odręcznym. Obrazy cyfrowe to różnego rodzaju pliki wygenerowane przez aparaty fotograficzne i skanery, a także różne formaty plików stosowane do zapisywania dokumentów elektronicznych.
Tu warto zwrócić uwagę na popularne PDF-y, będące w powszechnym obiegu faktur elektronicznych. Dla podmiotu wystawiającego fakturę PDF jest bardzo wygodnym formatem, ponieważ pozwala uzyskać plik zamknięty, co uniemożliwia jego edytowanie – zostaje więc zachowany ustawowy wymóg integralności treści faktury (zob. art. 106m ust. 3 ustawy o VAT).
Jednak dla odbiorcy takiego dokumentu, obsługa pliku PDF rodzi kłopot, ponieważ oprogramowanie finansowo-księgowe nie może w sposób automatyczny pobrać z PDF danych do przeprowadzenia operacji rachunkowych. Dane zawarte w takim pliku muszą zostać ręcznie przepisane do systemu f-k, co obciąża dział księgowy. Porównując nakłady potrzebne na obsługę, PDF nie różni się niczym od jakiegokolwiek innego obrazu, w tym także tradycyjnego papierowego wydruku. Z tego też względu powszechnie stosowane w obiegu gospodarczym PDF-y są „ułomnymi e-fakturami”, ponieważ utrudniają automatyzację operacji w procesach księgowych.
Przepisywanie danych z faktur i innych dokumentów do systemów f-k jest czasochłonne i obarczone ryzykiem prostych lecz brzemiennych w skutkach błędów. Ryzyko takie rośnie proporcjonalnie do ilości przepisywanych danych. Nikt więc nie chce bez potrzeby angażować zasobów ludzkich do tego typu operacji, które z powodzeniem można automatyzować wykorzystując technologie informatyczne.
Właśnie dlatego rozwiązania oparte na technologii OCR, jak na przykład Symfonia OCR, są tak bardzo pomocne w księgowości oraz wszędzie tam, gdzie przetwarzane są dokumenty pochodzące od różnych kontrahentów.