Symfonia.biz – InfoTEK poleca produkty Symfonia.
4 korzyści z wykorzystania OCR w księgowości


 

Ciągły rozwój technologii OCR powoduje, że znajduje ona coraz szersze zastosowanie w biznesie. Również obszar finansów i księgowości chętnie wykorzystuje OCR do skrócenia i usprawnienia procesów obsługi dokumentów. Jakie są główne korzyści z zastosowania OCR w księgowości?

 

OCR (ang. Optical Character Recognition) to technologia, która w sposób automatyczny rozpoznaje tekst zapisany w formie obrazu, zamieniając go w formę cyfrową tekstu gotową do przetworzenia przez dedykowane oprogramowanie.

 

Kłopotliwe PDF-y w obiegu dokumentów księgowych

W kontekście OCR obraz tekstu należy rozumieć zarówno w sensie analogowym, jak i cyfrowym. Obrazy analogowe mają postać papierowych wydruków oraz dokumentów z pismem odręcznym. Obrazy cyfrowe to różnego rodzaju pliki wygenerowane przez aparaty fotograficzne i skanery, a także różne formaty plików stosowane do zapisywania dokumentów elektronicznych.

Tu warto zwrócić uwagę na popularne PDF-y, będące w powszechnym obiegu faktur elektronicznych. Dla podmiotu wystawiającego fakturę PDF jest bardzo wygodnym formatem, ponieważ pozwala uzyskać plik zamknięty, co uniemożliwia jego edytowanie – zostaje więc zachowany ustawowy wymóg integralności treści faktury (zob. art. 106m ust. 3 ustawy o VAT).

Jednak dla odbiorcy takiego dokumentu, obsługa pliku PDF rodzi kłopot, ponieważ oprogramowanie finansowo-księgowe nie może w sposób automatyczny pobrać z PDF danych do przeprowadzenia operacji rachunkowych. Dane zawarte w takim pliku muszą zostać ręcznie przepisane do systemu f-k, co obciąża dział księgowy. Porównując nakłady potrzebne na obsługę, PDF nie różni się niczym od jakiegokolwiek innego obrazu, w tym także tradycyjnego papierowego wydruku. Z tego też względu powszechnie stosowane w obiegu gospodarczym PDF-y są „ułomnymi e-fakturami”, ponieważ utrudniają automatyzację operacji w procesach księgowych.

Przepisywanie danych z faktur i innych dokumentów do systemów f-k jest czasochłonne i obarczone ryzykiem prostych lecz brzemiennych w skutkach błędów. Ryzyko takie rośnie proporcjonalnie do ilości przepisywanych danych. Nikt więc nie chce bez potrzeby angażować zasobów ludzkich do tego typu operacji, które z powodzeniem można automatyzować wykorzystując technologie informatyczne.

Właśnie dlatego rozwiązania oparte na technologii OCR, jak na przykład Symfonia OCR, są tak bardzo pomocne w księgowości oraz wszędzie tam, gdzie przetwarzane są dokumenty pochodzące od różnych kontrahentów.



Link źródłowy

Podobne wpisy

Korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur będzie obowiązkowe

Korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur będzie obowiązkowe

Jak wiadomo, w fakturach zawarte są dane o szczególnym znaczeniu dla przedsiębiorstw – daty transakcji, informacje o kontrahentach, ilości sprzedanych towarów i usług, ich opisy, stawki netto, wartość sprzedaży… Dzięki standaryzacji zapisu tych danych...

Cyfryzacja sprzedaży: Śniadanie Technologiczne w Poznaniu

Cyfryzacja sprzedaży: Śniadanie Technologiczne w Poznaniu

Jak zautomatyzować sprzedaż (hurt i detal), magazyn i produkcję Spotkanie w ramach cyklu VII Wiosennych Spotkań z Symfonią  Zarejestruj się na Śniadanie Technologiczne w Poznaniu już 10 czerwca i zobacz na konkretnych przykładach, jak usprawnić procesy...

Zgoda Komisji Europejskiej na obowiązkowy KSeF w 2023 r.

Zgoda Komisji Europejskiej na obowiązkowy KSeF w 2023 r.

Ministerstwo Finansów prowadzi aktywne prace służb informatycznych celem uruchomienia i poprawnej obsługi całego procesu. Przewiduje się, że za kilka tygodni pojawi się działające rozwiązanie informatyczne, które będzie potrafiło wysyłać faktury do Krajowego...