Pakiet mobilności: Zmiany, które weszły w życie w lutym 2022 r.
W lutym br. ogłoszono kilka zmian w przepisach – 2 lutego 2022 r. w zakresie wynagrodzeń kierowców realizujących transport międzynarodowy oraz w zakresie zasad delegowania kierowców do transportu na terenie państw UE. Z kolei 24 lutego weszły w życie przepisy regulujące dodatkowe obowiązki związane z przerwami w pracy i rejestracją tych zdarzeń w tachografie.
Oto najważniejsze zmiany w tej części Pakietu mobilności:
- Zostały zunifikowane zasady naliczania wynagrodzeń dla kierowców realizujących usługi na terenie UE. Mają oni otrzymywać pełne wynagrodzenie minimalne obowiązujące w kraju, na terenie którego realizowana jest usługa transportowa. Dla pracodawców ważne jest to, iż w myśl przepisów nie ma możliwości zaliczania diet i ryczałtu noclegowego na poczet wynagrodzenia za pracę wykonaną poza granicami Polski. Zmiana ta w oczywisty sposób wpływa na zwiększenie kosztów firm transportowych, podnosi poziom wynagrodzeń kierowców, ale jednocześnie przynosi sporo dodatkowej pracy w dziale płac, w którym kalkulacja wynagrodzeń musi opierać się na danych o minimalnym poziomie płac z poszczególnych krajów UE.
- Konsekwencją powyższego jest obowiązek pracodawcy do wypłaty kierowcom ryczałtów za nocleg za granicą oraz diet, których nie zalicza się już do wynagrodzenia podstawowego.
- Zunifikowano także zasady delegowania kierowców do transportu na terenie UE. Obecnie jest to możliwe wyłącznie poprzez międzynarodową platformę IMI. Z nowych reguł delegowania wyłączone zostają tranzyt oraz dwustronne przewozy bilateralne. O systemie IMI i nowych zasadach delegowania piszemy w odrębnym artykule. Zobacz tutaj:).
- Wprowadzono obowiązek powrotu kierowcy do swojej bazy w terminie 8 tygodni od dnia jej opuszczenia.
- O ile zachowano zasady dotyczące możliwości organizacji transportów kabotażowych (3 przewozy w okresie 7 dni), wprowadzono obowiązek przerwy po realizacji takiej serii przewozów. Ma ona trwać 4 doby. Obowiązek ten dotyczy również transportów kombinowanych, o ile są one realizowane na terenie jednego państwa członkowskiego.
Pakiet mobilności – zmiany obowiązujące od 2 czerwca 2022 r.
2 czerwca 2022 r. wejdzie w życie bardzo istotna zmiana dla sektora TSL dotycząca niewielkich pojazdów realizujących transport rzeczy – o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) od 2,5 do 3,5 tony. Przewoźnicy realizujący transport międzynarodowy, posiadający w swojej flocie pojazdy o DMC od 2,5T będą mieli obowiązek:
- posiadania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika, a także posiadanie gwarancji finansowej w wysokości 1800 euro na pierwszy pojazd i 900 euro na każdy kolejny,
- posiadania siedziby firmy wraz z udokumentowaniem prawa do dysponowania pojazdami i posiadania bazy eksploatacyjnej,
- spełnienia wymogu dobrej reputacji, co oznacza niekaralność przedsiębiorcy i zarządzającego transportem zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy o transporcie drogowym, a także brak nałożonych kar pieniężnych i mandatów karnych zgodnie z zapisami rozporządzeń 2016/403 (UE) i 1071/2009 (WE).
Od 2 czerwca 2022 r. Pakiet mobilności w zakresie transportu kabotażowego w krajach UE obejmie firmy świadczące usługi pojazdami o DMC powyżej 2,5T – będą one miały obowiązek posiadania licencji i stosowania się do wszystkich regulacji przewidzianych dotychczas dla pojazdów o DMC powyżej 3,5T.